Óvodáink különböző vonzáskörzettel, ennél fogva sajátos arculattal és feladattal látják el az alap- ill. azon felüli szolgálatainkat, szolgáltatásainkat.
Az egyes óvodáink autonómiájának megőrzésén túl fontos, hogy az egység ne csak az intézményi „logó”-ban fejeződjön ki, hanem az azonos elvek mentén megvalósuló szakmai munka is tükrözze azt.
Nevelőtestületünkben egyre inkább megfogalmazódott az az igény és nézet, hogy a felzárkóztatás mellett a tehetséggondozásra is nagyobb hangsúlyt fektessünk.
Az átfogó tehetséggondozó koncepció kialakítását a 126/2008. (XII. 4.) országgyűlési határozat indította el. Innovatív nevelői közösségünk a referencia intézménnyé válás óta (2015) folyamatosan kereste szakmai fejlődésének, továbblépésének lehetőségét, melyet a tehetségfejlesztés, tehetséggondozás területén találtunk meg.
A tehetséggondozó program tudatosabb alkalmazását¬ a Nemzeti Tehetség Program hangsúlyozottan igényli, a 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről pedig elő is írja. Gyakorlata nevelő-fejlesztő tevékenységünk folytatása, továbbfejlesztése is egyben, mely szervesen illeszkedik Pedagógiai Programunk cél- és feladatrendszeréhez. Nevelőmunkánk alapelve a fokozatosság, a differenciálás a gyermekek egyéni szükségletei, igényei, képességei figyelembe vételével. A tehetséggondozás gyakorlatát is ennek szellemiségében működtetjük.
Módszereink megegyeznek a mindennapi munkánk során alkalmazott módszerekkel. A tehetségműhelyekben a többletet a tevékenység tartalma, az újszerű technikák alkalmazása jelentik, miközben a gyermekek velük született adottságaikra, előzetes ismereteikre, tapasztalataikra és érdeklődési körükre építünk. Nagy hangsúlyt kap a kreativitás és a szociális kompetenciák fejlesztése.
Törekszünk rá, hogy többféle lehetőséget megmutassunk, biztosítsunk óvodásaink számára, melyekben kipróbálhatják magukat, s érdeklődésük, adottságaik szerint kinyílhatnak az adott speciális pedagógiai területeken.
A szülők, a fenntartó, a társintézmények felé a jól kialakított kapcsolatok mellett szükség van egy másfajta nyitottságra is, hogy az óvodánk képes legyen magát egyre szélesebb körben megismertetni, bátran felvállalni és megmutatni értékeit, egyéni arculatát, szakértelmét mindenkor bizonyítani a környezetnek. Továbbra is legfontosabb, hosszú távú célunk, hogy intézményi arculatunk színesítésével intézményünk keresettségét, elismertségét megőrizzük, ill. növeljük.
A legfontosabb, hogy nevelőtestületünk elkötelezett a tehetséggondozás szemlélete iránt. A szülők, a fenntartó, a Szekszárdi Gyermeklánc Alapítvány kuratóriumának bizalmát, támogatását sikerült elnyernünk tehetségfejlesztő speciális pedagógiánk működtetéséhez. Ketten nevelőtestületünkből szakvizsgás végzettséget is szereztünk tehetségfejlesztő pedagógus szakon.
Örömmel élünk a szakmai, módszertani szabadsággal! A lektorált, Nagy Jenőné által kidolgozott országos tehetségfejlesztési koncepciót vettük alapul a tehetséggondozási programunk összeállításánál.
A tehetséggondozás bevezetésében építettünk a helyi sajátosságainkra, értékeinkre, az összegyűjtött információinkra, a működő jó gyakorlatainkra, humán erőforrásainkra, egyéni elképzeléseinkre, s nem utolsó sorban lelkesedésünkre, melyek alapján működtetjük tehetségműhelyeink programjait.
Célunk további, folyamatos tapasztalatszerzés. Fő feladatunk, hogy mindezt változatlanul a gyermekeink személyiségére pozitívan ható módszerekkel végezzük mindenki örömére és megelégedésére. Három éves gyakorlati tapasztalatunk, tapasztalatom alapján úgy érzem, ebben jó úton járunk.
A műhelymunka során sikerült a biztonságot nyújtó, elfogadó, bátorító nevelésen alapuló légkör megteremtése, melyben tág cselekvési teret biztosítunk, újszerű technikákat alkalmazunk, építve a gyermekek előzetes tapasztalataira, ismereteire.
További, jövőbe mutató szakmai fejlesztési terveink, feladataink a tehetséggondozás speciális pedagógiájában:
Várható hosszú távú eredmények, melyeket várunk a tehetséggondozás gyakorlatától:
Hollendusné Bíró Anett - intézményvezető
„Mocorgók” – testi-kinesztetikus tehetségműhely célja a mozgás szeretetére nevelés és az egészségtudatos magatartás formálása, különböző sportágakkal való ismerkedés. Feladata a mozgás megszerettetése és a mozgástapasztalatok bővítése sokféle eszköz biztosításával, mozgásos játékokkal. A mozgásos játékélményeket változó helyszínekre szervezzük. Ebben a műhelyprogramban az egészséges életmód, a mozgás, a különböző sportágak iránt elkötelezett kolléganők dolgoznak.
Tagjai: 10 nagycsoportos gyermek
Szabóné Besenyő Júlia - óvodapedagógus
Rikkers Katalin - óvodapedagógus
Nagyné Ignácz Bernadett - óvodapedagógus - műhelyvezető
Cser Katalin - gyógypedagógiai asszisztens, állandó segítő
„Csinnadratta” tehetségműhely célja a gyermeki személyiség, önkifejezés kibontakoztatásának segítése drámajátékokkal. Feladata önismereti, társismereti, csoportalakítási, közösségi érzések átélése. Játékos helyzetteremtéseken, kommunikációs gyakorlatokon keresztül több érzékszerv bevonásával történő élményszerzési lehetőség biztosítása. A gyermeki fantázia, kreativitás fejlesztése: a belső képalkotás, a szerepekkel történő azonosulás, a problémaérzékenység és a helyzetmegoldó képesség területeinek erősítésével.
Tagjai: 9 nagycsoportos gyermek
Filep Magdolna - óvodapedagógus
Kalteneckerné Taba Viktória - gyógypedagógus
Harkainé Szvityel Judit - óvodapedagógus
Dobos Katalin - óvodapedagógus - műhelyvezető
„Varázsceruzák” téri-vizuális tehetségműhely a fantázia kibontakoztatására, a vizuális önkifejezésre helyezi a hangsúlyt. Célja a művészetek, az esztétikum iránti fogékonyság, érzékenység alakítása. A kreatív alkotási módszerek ötvöződnek a néphagyományőrző kézművesség elemeivel. A műhelymunka során elfogadó légkörben tág cselekvési teret biztosítunk a gyermekeknek. Érdekes anyagokkal újszerű technikákat alkalmazunk, miközben a gyermekek előzetes tapasztalataira, ismereteire építünk színesítve, gazdagítva látásmódjukat.
Tagjai: 11 nagycsoportos gyermek
Hamar Gabriella - óvodapedagógus - műhelyvezető
Szőtsné Fehér Györgyi - óvodapedagógus
Hollendusné Bíró Anett - óvodapedagógus
Klopcsik Tiborné Fejszés Andrea - pedagógiai asszisztens, állandó segítő
Rendásné Lovász Claudia - óvodapedagógus
„Csodabogarak” tehetségműhely célja a környezetkultúra, a környezetvédelem iránti elhivatottság, környezettudatos magatartás alakítása. Feladata a természet és a környezet iránt fokozottan érdeklődő gyerekek számára sokszínű élmény- és tapasztalatszerzési lehetőség biztosítása a természet és az ember alkotta környezetben. A kihívást jelentő vizsgálódási, kísérletezési helyzeteken keresztül a logikus, a kreatív és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése.
Tagjai: 11 nagycsoportos gyermek
Időpont: kedd 13.00-14.00
Hájasné Szűcs Tímea - óvodapedagógus - műhelyvezető
Szabó Gyuláné - óvodapedagógus
Csatlós Veronika - óvodapedagógus
Káldi Bernadett - gyakornok óvodapedagógus
Bordi Renáta- gyógypedagógiai asszisztens, állandó segítő